Voorstudie project grafische scheme-evaluator

 

 

 

Naam : Van Belle Werner

Rolnummer : we47091

 

 

Wat

 

De bedoeling is een educatieve scheme te schrijven die hetgeen hij evalueert achter de schermen nu ook eens op het scherm zet. Deze schermuitvoer zal hoofdzakelijk bestaan uit environment-diagrammen.

 

 

Omschrijving van het beoogde programma

 

   Het programma is ZONDER editor. Dus het enige wat het programma zal kunnen is Scheme-code uitvoeren.

 

   Het tracen van de instructies gebeurt op Borland-style F8 : step over. De beoogde actie wordt in één keer (voor de gebruiker toch) uitgevoerd en dan op het scherm gezet. F7 wordt gebruikt om al de acties die uitgevoerd worden te tekenen. (Step into)

 

   Schermopbouw : het grootste bovenste deel van het scherm bestaat uit de environment-diagrammen. Dit stuk scherm kan gescrold worden met de pijltoetsen.

 

   Het onderste deel van het scherm bestaat uit een viewer voor de source. In dit deel van het scherm wordt de gebruiker op geregelde tijdstippen geconsulteerd.

 

 


Verdeling in deelproblemen

 

   De evaluator : De problemen hier bestaan uit de aanpassingen aan de environments. Ze moeten niet enkel weten wat ze horen te weten maar ook hun positie op het scherm en dergelijke. Nog een probleem is de trace into en de step over. Documentatie : Het boek van Abelson en Sussman : Structuur en interpretatie van computer-programma's.

 

   De grafische interface : Deze zal om te beginnen als abstractie worden gedefinieerd zodat ik nadien het programma op eenvoudige wijze naar andere computers kan transporteren. Deze interface is niet zozeer gericht op DIT programma, maar meer gericht op algemeen gebruik. Documentatie : manuals van allerhande Scheme-interpreters.

 

   De grafische shell : Dit deel van het programma zal alles op het scherm zetten door gebruik te maken van de grafische interface. Deze procedures zijn zeer specifiek voor dit programma. Deze shell zorgt ook zelf voor de update van het scherm. Een andere manier is er niet om iets op het scherm te krijgen.

 

 

De hardware-configuratie

 

Het eerste doel is dit programma op een PC, met VGA, EGA, CGA en Hercules-kaart te laten werken. De scheme die gebruikt zal worden is PC-scheme. Deze heeft een grafische interface die een afkooksel is van de BGI. Even een verklaring waarom deze keuze. De meeste mensen hebben een PC en omdat het programma educatief bedoelt is ben ik moreel verplicht het op een PC te laten werken. Een andere reden is dat ik thuis zelf dergelijk ding heb.


Naargelang de tijd die overschiet kan ik me eens amuseren met het programma op een Macintosh te laten draaien. Deze laatste wens is dus duidelijk optioneel.

 

 

Dan nu even een tijdschema uit m'n mouw schudden

 

   De grafische interface wordt eerst als basis gedefinieerd. Ik wil hiermee zeggen, werkend maar slecht.
8 uur, 2 weken, 31 januari moet dit zeker af zijn

 

   Dan ga ik de evalutor in gang steken. Gewoon een werkende scheme
10 uur, 2,5 weken, 17 februari

 

   De grafische shell wordt als dummy gedefinieerd : hij ontvangt alle commando's maar zet ze gewoon op het tekst-scherm
4 uur, 1 week, 24 februari

 

   De evaluator aanpassen zodat er getraced kan worden.
4 weken, 7 april

 

   Nu komt de grafische shell die alles werkelijk op het scherm zet
3 weken, 28 april

 

   Testen en debuggen van het geheel (dit wil niet zeggen dat ik de apparte onderdelen niet zal testen)
2 weken, 13 mei

 

Als dit allemaal werkt denk ik niet dat er nog veel tijd gaat overschieten...